fbpx

Covid-19 & een gezonde levensstijl.

Om de kans op het oplopen van het coronavirus zo klein mogelijk te houden adviseert het RIVM om gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen. Op deze manier blijft je weerstand zo hoog mogelijk. Ook als je thuiszit vanwege het coronavirus kun je werken aan een gezonde levensstijl. Maar hoe doe je dit nou? In dit blog deelt Fenna Sportfysiotherapeute bij Kenamju haar kennis.

Covid-19 & een gezonde levensstijl.

Om de kans op het oplopen van het coronavirus zo klein mogelijk te houden adviseert het RIVM om gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen. Op deze manier blijft je weerstand zo hoog mogelijk en word je minder snel ziek, en als je ziek wordt, herstel je sneller. Ook als je thuiszit vanwege het coronavirus kun je werken aan een gezonde levensstijl. Maar hoe doe je dit nou?

Afgelopen weken hebben veel Nederlanders de gezonde leefstijl naast zich neergelegd terwijl ze zich door de lockdown sloegen. Terwijl juist een gezonde leefstijl belangrijk is om complicaties bij een virusinfectie te voorkomen. Wat de precieze invloed is van gezond leven op het verloop van covid-19, is niet bekend. Maar duidelijke aanwijzingen dat gezonde voeding, voldoende bewegen en goede nachtrust effect hebben, zijn er wel. Voornamelijk mensen met gezondheidsproblemen zoals diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten liggen op de IC. En juist deze aandoeningen zijn met leefstijl te genezen en te voorkomen aldus onderzoekers vanuit de Vereniging Arts en Leefstijl.

Welke rol speelt voeding in het immuunsysteem?

Bij obesitas, type 2-diabetes en hart- en vaatziekten, is de stofwisseling ontregeld. Wanneer dit langdurig aanhoudt zorgt dit voor chronische ontstekingen. Dit heeft tot gevolg dat het immuunsysteem niet tot rust komt en niet klaar is voor een aanval van virussen zoals het coronavirus. Het immuunsysteem staat niet op zich; en is complex. Er zijn voedingsstoffen nodig om het immuunsysteem optimaal te laten functioneren. Eigenlijk speelt elke essentiƫle voedingsstof ergens een rol in het functioneren van het immuunsysteem. Het advies vanuit diverse onderzoekers is om extra te letten op de inname van omega 3-vetzuren (vette vis), omdat deze ontstekingen remmen. Zwarte bessen, frambozen, druiven en broccoli hebben dit effect ook. Daarnaast adviseert het RIVM om minimaal 250 gram groente per dag te eten, 2 stuks fruit en voldoende volkorenproducten

Dus wat is bewezen te werken?

Er zijn enkele manieren waarop je het immuunsysteem kunt ondersteunen. Het is echter bewezen dat ze werken: zorg voor voldoende slaap, sport, eet een uitgebalanceerd dieet en probeer stress te verminderen.

Hieronder een aantal tips om vitaal te blijven en goed voor jezelf te zorgen, ondanks dat je thuis zit.

Tip 1: Slaap

Slaaptekort kan van negatieve invloed zijn op ons gewichtsverloop. Slaaptekort zorgt voor een verminderd verzadigingsgevoel en dus meer trek. Probeer tussen de 7 en 8 uur per nacht te slapen.

Tip 2: Beweging

Bij Kenamju kun je buiten groepslessen volgen en vrij trainen. Maak daarnaast een flinke wandeling (houdt rekening met de 1,5 meter). Buiten bewegen helpt je meteen aan een gezonde portie vitamine D.

Tip 3 Beperk boodschappentijd

Maak voorafgaand een boodschappenlijst en haal alleen deze producten. Vermijd de gangpaden met ongezonde producten.

Tip 4: Darmmicrobioom

Het optimaal functioneren van je darmen is erg belangrijk voor je gezondheid. Door het eten van voldoende vezels kun je je darmen ondersteunen. Kies vooral voor volkoren producten, eet veel groenten en rauwkost en eet dagelijks 2-3 porties fruit. Kies voornamelijk voor water en (kruiden)thee.

Tip 5 Beperk bewerkte producten en suiker.

Probeer bewerkte producten en suiker zoveel mogelijk te vermijden. Let goed op etiketten van kant en klare pakjes en zakjes.

Tip 6: Vermijd stress

Probeer mindfulness toe te passen: leef in het hier en nu en probeer je gedachten niet af te laten dwalen. Doe niet meer dan een ding tegelijkertijd, proef bewust en wees dankbaar. Is het desondanks toch moeilijk om te ontspannen in deze periode? Probeer dan onze yogalessen in de buitenlucht.

Tip 7: Structuur

Door het thuiswerken en de kinderen om je heen kun je structuur missen. Probeer ondanks de niet normale gang van zaken toch een ritme aan te brengen in deze rare periode.

Als je nog meer vragen hebt over je leefstijl, beweegpatroon of sporten,
neem dan contact met mij op, dan kunnen we samen kijken hoe we jouw het beste kunnen helpen.

– Fenna Uittenbogaard

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search