fbpx

De 5 meest voorkomende schouderklachten

De 5 meest voorkomende schouderklachten en wat je eraan kunt doen.

Als u een willekeurig persoon op straat vraagt of hij/zij last heeft van schouderklachten, dan zal ongeveer 1 op de 5 mensen dit bevestigen. Dat vinden wij bij Kenamju veel en daarom willen wij u voorzien van wat (praktische) informatie om schouderklachten te voorkomen en efficiënt met deze klachten om te gaan. Het is namelijk belangrijk om juist te handelen, omdat het herstel erg uiteen loopt van weken tot meer dan een jaar.

Wat zijn de meest voorkomende schouderklachten?

De schouder is een zeer complex gewricht met een grote bewegingsmogelijkheid. Mede daardoor zijn er vele soorten schouderklachten te onderscheiden. Toch zijn er bepaalde soorten die vaker voorkomen en daar willen wij u graag van op de hoogte stellen:

1) Het impingement syndroom

Veruit de meeste schouderklachten kunnen worden gediagnosticeerd als het impingement syndroom (80% van alle schouderblessures). Een impingement is een inklemming van structuren tussen de schouderkop- en het schouderdak en wordt gekenmerkt door pijn bij het heffen van de arm. De diagnose is vaak goed te stellen, maar de oorzaak van de klacht loopt erg uiteen. Een fysiotherapeut kan u helpen de oorzaak te vinden en de problemen op te lossen zodat ze in de toekomst niet terugkomen.

2) Luxaties, sub-luxaties en glenohumerale instabiliteit

Als structuren (spieren, het kapsel en ligamenten) in de schouder niet in staat zijn om op de juiste manier de kop in de kom te fixeren, kunnen er instabiliteitsklachten ontstaan. Als dit het geval is, is de kans groter dat bij eindstandige bewegingen de schouder uit de kom schiet. Instabiliteit kan of acuut (subluxatie of luxatie) of geleidelijk aan ontstaan. In acute gevallen zal in eerste instantie rust belangrijk zijn om het kapsel weer te laten helen, maar in beide gevallen zullen uiteindelijk specifieke krachtoefeningen belangrijk zijn om de instabiliteit te verminderen.

3) Rotator cuff letsel

De vier spieren die tezamen zorgen voor een groot gedeelte van de stabiliteit in het schoudergewricht worden de rotator cuff spieren genoemd. Deze spieren zijn vaak aangedaan bij schouderklachten. In de leeftijd tot 35 jaar zijn deze spieren voornamelijk traumatisch aangedaan (ruptuur, verrekking) en vanaf 35 jaar en ouder zullen de rotator cuff spieren vaak degeneratief aangedaan zijn. Daarin wordt bedoeld dat het pees- en of spierweefsel van verminderde kwaliteit is, waardoor ook niet-traumatische partiële of totale rupturen kunnen voorkomen. De behandelingen bij rotator cuff letsel loopt sterk uiteen en wordt onder andere door de ernst van de blessure bepaald. De fysiotherapeut kan dit goed beoordelen en een behandelplan op maat maken.

4) Frozen shoulder

Deze blessure komt het meest voor in de leeftijdscategorie van 45 tot 60 jaar. Hier gaat het om een ontsteking van het gewrichtskapsel. Het kan spontaan ontstaan of na een trauma. De klachten ontstaan geleidelijk en kunnen maanden tot jaren aanhouden. De klachten kenmerken zich voornamelijk door pijn in alle bewegingen en een forse bewegingsbeperking in meerdere richtingen. Ondanks de lange duur van de klachten, is de kans op volledig herstel groot. De schouder kan spontaan genezen, maar het wordt zeer aanbevolen om je door een fysiotherapeut te laten behandelen.

5) Artrose

Bij mensen boven de 60 jaar komt vaak artrose naar voren als oorzaak van schouderklachten. Bij artrose is het kraakbeen in het schoudergewricht van verminderde kwaliteit en dat kan voor chronische klachten zorgen. Door de vermindering in kraakbeen verlopen de bewegingen minder soepel en kan er extra botvorming ontstaan door het bot- op botcontact (osteofytvorming). Naast pijn bij bewegen worden er vaak klachten als ochtendstijfheid en crepetaties beschreven. De fysiotherapeut helpt u bij het voorkomen reduceren van klachten bij artrose met een behandelplan op maat.

Hoe voorkom je schouderklachten?

Een 100% garantie dat je met de juiste preventieve omgang geen schouderklachten zult krijgen, kunnen wij niet geven. Maar er zijn zeker wat tips die wij willen delen om de kans zo klein mogelijk te maken. De eerste tip die wij mee willen geven spreekt waarschijnlijk voor zich, maar willen wij toch nog even aanhalen; zorg voor voldoende beweging! Tijdens het sporten is het zeer belangrijk om bij sporten waar veel met de schouder gewerkt wordt, een goede warming-up te doen. Denk hierbij aan vele vormen van fitness, maar ook volleybal, tennis, handbal, honkbal et cetera. Door bij de warming-up de stabiliserende (rotator-cuff) spieren te activeren, verminder je de kans op acute blessures aanzienlijk. Ten tweede is het belangrijk om in meerdere trainingen rustig op te bouwen in de lengte- en de intensiteit van de training. Daarnaast is het houden van voldoende rust ook essentieel.

Heeft u schouderklachten en wilt u daar graag professioneel naar laten kijken?

Wij staan bij Kenamju Fysiotherapie met open armen voor u klaar. Ons doel is om u de best mogelijke zorg te bieden bij uw specifieke klacht. Om een juiste diagnose te stellen kunnen wij gebruik maken van echografie, waar er middels ultrageluid structuren van pezen, banden, gewrichten en botten zichtbaar gemaakt kan worden. Vervolgens kunnen wij tijdens onze behandelingen gebruik maken van onder andere shockwave, manuele therapie, dry-needling en EPTE. Vanuit deze extra tools kunnen wij voor elk type schouderklacht een bijpassend en persoonlijk behandelplan maken. Wilt u meer informatie over onze behandelmogelijkheden?

Bezoek onze site: www.kenamjufysiotherapie.nl
Wilt u een afspraak maken met een van onze deskundige fysiotherapeuten? Neem dan contact op met 023-7548650.

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search