fbpx

De 80/20 regel

Summer has called! She’ll be here tomorrow and will be bringing sunshine & wine!

De temperatuur stijgt, de terrassen stromen vol en jouw vrije dagen kunnen beginnen.

Drank en een broodje aioli erbij. Of misschien dat bittergarnituurtje bestellen? Afsluiten met een BBQ of lekker een ijsje halen? Een zomerse dag kan best een puzzel worden. Zeker wanneer je bezig bent om je fysiek summerproof te krijgen! Hoe ga je om met alle zomerse eetmomentjes?

80/20 regel

Met deze regel kun je flexibel blijven en af en toe wat minder gezond te eten zonder spijtgevoelens. Dit kun je doen door 80% van de tijd uitsluitend gezonde voeding te kiezen. Denk hierbij aan verse en onbewerkte producten zoals groenten, fruit, noten, vis, zaden, volkorenproducten, peulvruchten, zuivel en onbewerkte vleessoorten. De overige 20% van de tijd kun je flexibeler indelen. Dat kan een wijntje zijn, een stuk chocolade, een etentje of een ijsje. Op die manier maak je het voor jezelf een makkelijker. Want, het is niet langer: alles of niets!

Hoe ziet dat eruit in de praktijk?

Stel je hebt een etentje in het weekend, een BBQ, een verjaardag of je wilt gewoon flink uitpakken tijdens een feestje. Maak dan gebruik van de 80/20 regel. Er zijn een aantal opties. Je kan deze regel op dagelijkse basis toepassen, maar ook verdelen over meerdere dagen. Hoe ziet dit eruit?

Tante Annie neemt dagelijks iets lekkers

Stel je voor dat tante Annie 2000 calorieën op een dag eet. Zij weet dat zij elke dag behoefte heeft aan een snack. Op deze manier houdt Annie haar nieuwe voedingspatroon langer vol en creëert zij geen schuldgevoel.

Annie eet vijf maaltijden per dag. Zij kiest ervoor om vier maaltijden (80%) in te vullen met:

  1. Schaaltje halfvolle kwark, 1 eetlepel walnoten, 2 eetlepels muesli en een appel
  2. Drie volkoren boterhammen met 2 eieren, een halve avocado en een plak kaas
  3. Twee volkoren crackers met hummus en hüttenkäse en een banaan
  4. Nasigerecht van kipfilet, 300 gram groenten, 2 opscheplepels rijst en 1 el pindasaus

Annie houdt hiermee 400 kcal over om te besteden aan minder gezonde voeding. Ze kiest voor een ijsje met 2 bolletjes en slagroom. Op deze manier kan ze flexibel blijven, ontzegt ze zichzelf niets en kan ze ook echt genieten van iets dat in haar voedingspatroon past.

Ome Hans gaat in het weekend BBQ ‘en met de familie

Hans vindt het prettig om van alles te kunnen genieten tijdens de BBQ. Hij heeft echter ook als doel om af te vallen, want: summerbody goals! Daarom kiest hij ervoor om doordeweeks al rekening te houden en iets minder energie (=calorieën) te nemen. Hans eet elke dag vijf maaltijden, en komt op een totaal van 35 maaltijden per week. Hij kiest ervoor om vier dagen vier maaltijden te nemen. Hiermee bespaart hij gemiddeld 2000 calorieën (500 x 4 = 2000), waardoor Hans voldoende ruimte creëert om te genieten van de BBQ. Hierdoor kan Hans én genieten met zijn familie én werken aan zijn fysieke doelen.

Tip: Weet waar je kansen liggen!

Ome Hans weet dat een BBQ flink aantikken met betrekking tot de calorieen. Het is toch verleidelijk om te genieten van alle drankjes (lees: biertjes), broodjes aioli en pindasaus, hamburgers, vlees- en visspiesjes en sausjes. Daarom past Hans ook portiecontrole toe. Hij kiest ervoor om alvorens met zichzelf af te spreken hoeveel vlees/vis, eetlepels saus, stokbrood en biertjes hij neemt. Hij combineert de 80/20 regel met de portiecontrole regel.

Op deze manier weet Hans zeker dat de BBQ zijn doelen niet in de weg staat.

Conclusie

De 80/20 regel zorgt ervoor dat je onbezorgd kunt genieten van iets lekkers! Dit kan een dagelijkse snack zijn, genieten van een aantal drankjes op een feestje of een etentje. Breng je voedingspatroon in kaart en kijk welke maaltijden je kunt invullen met verse en onbewerkte producten zoals groenten, fruit, noten, vis, zaden, volkorenproducten, peulvruchten, zuivel en onbewerkte vleessoorten. De overige 20% van de tijd kun je flexibeler indelen! Zo is het niet langer alles of niets, en kun je zonder schuldgevoel blijven genieten van al het lekkers!

Laat je ons weten hoe jij de 80/20 regel toepast? Wij zijn benieuwd!

Cheers op de zomer!

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search