fbpx

De Barbecue Guide

De barbecue Guide

Here comes the sun! De temperatuur stijgt en alle barbecues zijn inmiddels afgestoft en ingewijd.
Bij mooi weer hoort natuurlijk een lekkere barbecue! Voor je het weet zit er een half stokbrood met een bak satésaus in je holle kies en liggen de hamburgers en speklappen al op de grill.
Hoe kun je genieten van die barbecue, zonder onnodig veel energie (lees: calorieën) naar achteren te tikken? We hebben een aantal tips voor jou op een rijtje gezet!

Waarom willen we rekening houden met de barbecue?
De klassieke barbecue bestaat veelal uit vlees, stokbrood met kruidenboter of satésaus en een bak salade. Oh nee, we vergeten de wijn of ijskoude biertjes! Check deze rekensom!

Product Portie Energie (calorieën)
Hamburger 1 stuk 250 kcal
Gemarineerde kipspies 2 stuks 300 kcal
Stokbroodjes 6 stuks 215 kcal
Kruidenboter 6 porties 300 kcal
Satésaus 1 sauslepel 80 kcal
Bier 2 – 3 flesjes 270 – 400 kcal
Caesar salade 1 portie 250 kcal
    1665 – 1795 kcal

Oeps…. Lekker zo’n BBQ! Maar als jouw doel vetverbranding is dan kan die barbecue onnodig jouw progressie tegenhouden. En dat zou zonde zijn!

Een goede voorbereiding is het halve werk!

Stel dat het zonnetje doorkomt en je besluit om ’s avonds te gaan barbecueën. Dat is prettig! Want je kunt gedurende de dag al rekening houden met je voedingsinname, ofwel de hoeveelheid energie(kcal). Je kunt ervoor kiezen om overdag voeding te nemen die vrij laag in energie is, maar wel een verzadigd gevoel creëert. Voedingsmiddelen met een hoog ‘volume’ zijn maaltijden met veel eiwitten en vezels. Denk hierbij aan maaltijden met als basis groenten en peulvruchten, met eiwitrijke producten zoals kip/kalkoen, tonijn, tofu, tempeh of hüttenkäse.

Op deze manier reserveer je wat energie (kcal) zonder dat je de hele barbecue hoeft te skippen 😉

Eat your veggies

Vaak wordt voor vlees, kip of vis gekozen tijdens de BBQ. Wat natuurlijk heel logisch is! Maar heb je weleens gegrilde groenten van de BBQ geproefd? Zeker een aanrader.

Maak eens groente spiesjes van courgette, paprika, champignons en ui. Ook kun je verschillende groenten zoals aubergine en courgette in plakken snijden en aftoppen met verse kruiden.

Kies voor mager vlees en vis

De bekende BBQ-proof producten zoals speklappen, kipkluifjes, hamburgers en worstjes liggen op warme dagen al klaar in het schap van de supermarkt. Een hamburger (100 gram) bevat al snel 250 kcal per portie, terwijl een kipspiesje zo’n 100 tot 140 calorieen (100 gram) bevat.

Kies voor magere vlees, kip of vissoorten op de BBQ. Ook biefstuk en varkenshaas kunnen op de BBQ. En wat dacht je van zelfgemaakte hamburgertjes, op basis van mager rundergehakt, ei en gehaktkruiden? En wist je dat vegetarische vleesvervangers, bijvoorbeeld een vegetarische burger ook prima kan worden gegrild?

Vissoorten zoals kabeljauw of zalm kunnen ook prima op de barbecue. Vis kan vaak beter worden klaargestoomd in aluminiumfolie met verse kruiden en citroensap. Garnalen zijn ideaal voor op spiesjes!

Sausje hier, sausje daar…

Nog een lekkere klodder mayo bij je hamburger of dat broodje nog een keer in de pindasaus dopen? Natuurlijk heerlijk! Maar blijf bewust van je voedingsinname. Er zijn bepaalde sausen die minder energie bevatten, namelijk de rode sausen zoals ketchup of chilisaus.

Ook kun je zelf een mager sausje maken op basis van Griekse yoghurt (0% vet) en op smaak brengen met peper, zout, knoflook en bieslook of peterselie.

Wil je wel die pindasaus en mayonaise? Houdt dan rekening met de portie. Kies voor een afgestreken eetlepel mayonaise (of halvanaise) en een eetlepel satésaus. Voor alles is een gulden middenweg!

Drink voldoende water 

Een biertje hier, een wijntje daar. Één biertje bevat al zo’n 130 kcal. Vind je het zonde om je calorieën te drinken? Houdt hier dan rekening mee! Beperk je alcoholinname en drink meer water of kies voor een light frisdrank. Met het warme weer is het al verstandiger om extra vocht binnen te krijgen om de vochthuishouding op peil te houden.

Toetje? Yea or nay?

Verleidelijk om toch nog een magnum naar binnen te schuiven? Of toch maar een waterijsje nemen?

Heb je een redelijk magere barbecue gehad? Dan zou het kunnen! Een handige vuistregel hierbij is de 80% vol regel. Zit je voor 80% vol? Dan heb je waarschijnlijk voldoende op en ben je verzadigd. Kies dan voor een kop koffie of thee.

Ook kan je kiezen voor vers fruit als toetje! Ooit ananas gegrild? Echt een aanrader!

Denk aan schaaltjes meloen, druiven en verse aardbeien. Deze extra vezels en vitamines zorgen waarschijnlijk ook voor een verzadigd gevoel. Win-win dus!

Enjoy the ride!

Vergeet niet om te genieten! Het is ten slotte lekker weer én waarschijnlijk erg gezellig!

Heb je toch een stokbroodje te veel gegeten? Geen paniek! Pak de draad de volgende dag weer op. Uiteindelijk zal één barbecue niet jouw gehele resultaat verpesten.

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search