fbpx

De zomer is begonnen

Yeah, het is officieel zomer! Voor je het weet lig je te relaxen op het strand of zit je te nippen aan die verdiende cocktail bij het zwembad. De hoogste tijd om je zomeroutfits te passen. Maar wat als je nog niet zomerproof bent? En je graag nog een paar pondjes kwijt wilt? Ga je het zoveelste dieetboek afstoffen? Of blijf je langer op de loopband staan? Kortom, wat kun je doen op het gebied van voeding en training?

Energie-inname versus het energieverbruik

Je hebt vast al eens gehoord van kilocalorieën of calorieën. Een calorie staat voor de eenheid energie die het lichaam gebruikt. De exacte hoeveelheid energie die nodig is verschilt per persoon en wordt de energiebalans genoemd.

Het basisprincipe voor vetverbranding (lees: afslanken/afvallen) is de energiebalans. We kunnen hier een hele uitleg over schrijven maar kortgezegd is het lichaam in balans wanneer er evenveel energie binnenkomt dan dat dagelijks wordt verbruikt. Energie komt enkel binnen via voeding en dranken. Dagelijks heeft het lichaam een bepaald aantal calorieën nodig dat wordt gebruikt voor allerlei lichaamsprocessen. Hierbij kun je denken aan het laten functioneren van het hart en de longen, maar ook om te bewegen en sporten. Wanneer je een banaan eet van bijvoorbeeld 100 calorieën kan het lichaam dit omzetten in energie en kan het worden gebruikt of opgeslagen.

Wist je dat energie nooit verloren gaat?

Dit is de wet van de Thermodynamica. Dat betekent dat energie of direct wordt gebruikt of wordt opgeslagen in de vorm van vet (in vetcellen) zodat dit later kan worden gebruikt.

Bron: Flandersfood (http://www.flandersfood.com/artikel/2011/04/28/de-%E2%80%98energiebalans%E2%80%99-en-hoe-die-be%C3%AFnvloed-wordt)

Waarom is de energiebalans zo belangrijk?

Als het gaat om afvallen of aankomen is de energiebalans altijd leidend. Wanneer de energiebalans in evenwicht is zal het gewicht stabiel blijven. Wanneer het lichaam een positieve energiebalans kent komt er meer energie binnen dan dat er wordt gebruikt. Het lichaam zal deze energie opslaan, waardoor het gewicht toe zal nemen. Wanneer het lichaam in een negatieve energiebalans verkeerd komt er minder energie binnen dan dat er wordt verbruikt. Hierdoor zal energie moeten worden vrijgemaakt uit bijvoorbeeld vetcellen, waardoor je zult afvallen.

Hoe kun je de energiebalans beïnvloeden?

Je weet nu dat de negatieve energiebalans, ook wel calorietekort genoemd, leidend is wanneer je wilt afslanken. Je kunt op verschillende manier de energiebalans beïnvloeden, namelijk door:

  • Onder jouw energiebehoefte te gaan eten, waardoor je een calorietekort creëert

  • Meer gaan bewegen of sporten, waardoor je een calorietekort creëert

  • Bovenstaande combineren, waardoor je sneller een calorietekort creëert

Elk dieet is gericht op het creëren van een calorietekort. In de praktijk werkt elk dieet zolang het lichaam door het dieet in een negatieve energiebalans verkeerd. Het probleem met diëten is dat het lastig is vol te houden. Een extreem calorietekort staat beter bekend als een crashdieet. Wanneer er een heel groot calorietekort wordt gecreëerd gaat het lichaam niet alleen aanspraak maken op vet, maar vaak ook op spierweefsel (spiermassa). Dit wil je voorkomen want jouw spiermassa zorgt voor jouw mooie shape.

Maar hoe bereik je dit?

We gaan er niet om liegen…. Als je nog heel veel pondjes kwijt wilt binnen een korte termijn gaat dat vrij lastig worden. Onze tips kun je niet alleen nu toepassen, maar ook inzetten over een langere periode. We hopen je op deze manier op weg te helpen!

  • Breng jouw voedingspatroon in kaart

Klinkt heftig, is eigenlijk heel simpel. Hou minimaal éen week (ja ook het weekend) bij wat en hoeveel je eet en drinkt. Hiervoor kun je een applicatie gebruiken zoals de Eetmeter van het voedingscentrum, MyFitnessPal of Food van Virtuagym.

Waarom je voeding bijhouden? Om inzicht te geven in hoeveel je eet, wat je eet en wanneer je eet. Kijk eens naar de maaltijden die veel energie bevatten, of naar jouw dagtotalen. Bij welke maaltijden kan je minder energie innemen? Andere voedingskeuzes zijn nodig om een calorietekort te creëren, because summerbody!

  • Zorg ervoor dat je minder energie binnenkrijgt

Na een week weet je hoeveel energie je ongeveer inneemt. Om een calorietekort te creëren moet het lichaam minder energie binnenkrijgen. Kijk of je het aantal calorieën per eetmoment kan verlagen met bijvoorbeeld 50 of 100 kcal. Op deze manier hoef je niet jouw hele voedingspatroon om te gooien of je vast te houden aan een bepaald eetregime of dieet. Kleine dagelijkse aanpassingen zorgen voor grote resultaten, zeker op de lange termijn!

  • Beweeg

Wist je dat je met jouw dagelijkse beweging, zoals fietsen, wandelen of de boodschappen doen meer energie verbrand dan dat intensieve sportuurtje in de gym? Zorg ervoor dat je elke dag minstens 60 minuten matig intensief beweegt. Dit kan betekenen dat je gaat wandelen, een extra rondje fietst, het huishouden flink onderhanden neemt of knap je tuin of balkon eens op

  • Ga intensief bewegen

Ja dat intensieve sportuurtje in de gym is ook belangrijk. Waarom? Met intensieve training, zoals krachttraining, kun je jouw lichaam vormen en shapen. Jouw spierweefsel (oftewel spiermassa) zorgt voor bepaalde lichamelijke vormen. Je kunt jouw lichaam dus shapen door meerdere keren per week je lichaam te prikkelen via een krachttraining of andere intensieve training (zoals een TRX-les of Circuittraining). Intensieve training zorgt ervoor dat de spiermassa wordt behouden, of zelfs toeneemt, en zorgt ervoor dat spierverlies wordt geminimaliseerd. Dit laatste is belangrijk wanneer je in een calorietekort zit.

Conclusie

Wat kun je doen om af te slanken en een mooi lichaam te krijgen?

  • Zorg voor een negatieve energiebalans (calorietekort) gedurende een aantal weken.
  • Breng jouw voedingspatroon in kaart en maak kleine aanpassingen waardoor je minder energie binnenkrijgt.
  • Ga meer bewegen. Denk hierbij aan minimaal 60 minuten matig intensieve beweging per dag.
  • Zorg voor minimaal drie uur intensieve beweging per week. Denk hierbij aan krachttraining of volg intensieve groepslessen.

Tot slot… Trek een aantal weken uit voor dit proces. Het lichaam is een reflectie van jouw voeding- en beweegkeuzes. Geef het lichaam en vooral jezelf de tijd om te veranderen zodat je niet alleen nu een mooi en gezond lichaam creëert, maar ook voor de komende jaren!

Lukt dit je niet alleen? Vraag ons om hulp! Plan een kennismakingsgesprek in. Wij helpen je graag op weg ?

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search