fbpx

Een aantal feiten op een rij over… ei!

Een aantal feiten op een rij over… ei!

Zondag is het Pasen! En in de meeste gevallen is Pasen niet compleet met een (chocolade paas)ei, dus vandaar in deze blog: een aantal feiten op een rij over ei!

#1 Een ei is een bron van eiwitten en vetten en het meeste hiervan zit in de dooier, in het eigeel dus. Verder levert een eitje o.a. vitamine A, B2,B12&D en de mineralen fosfor, ijzer en seleen.

#2 Door dit pakketje aan voedingsstoffen past een ei prima in een gevarieerd voedingspatroon. Eet ze liever niet elke dag omdat eieren ook cholesterolrijk zijn. Dit onderwerp blijft trouwens altijd een punt van discussie in voedingsland en het laatste ‘ei’ is er daarom ook nog zeker niet over gelegd. Daarnaast gaat het natuurlijk om jouw totale voedingspatroon. 😊

#3 Het vet in het eigeel is onverzadigd vet (oké vet). Eigeel wordt ook gebruikt voor het maken van mayonaise. Een pure mayonaise (of zelfgemaakt!) kan een lekker en gezond alternatief zijn als broodsmeersel, omdat het rijk is aan gezonde vetten uit het eigeel en de vloeibare olie.

#4 Uit de code op het ei kun je aflezen hoe de leefomstandigheden van de kip zijn geweest die hem heeft gelegd. Het gaat om het eerste getal dat vermeld staat in de code, deze loopt van 0-3. 0=biologisch, 1=vrije uitloop 2=scharrel 3=kooi/koloniehuisvesting.

#5 Termen als maïs-, volkoren- of viergranen-ei zegt iets over het voer wat de kippen hebben gekregen. Voor de voedingswaarde van het ei heeft het geen invloed.

#6 De kleur van de eischaal is afhankelijk van het kippenras.

#7 Door na het koken het ei onder koud water af te spoelen, kun je hem makkelijker pellen.

#8 Een gekookt ei levert 64 kcal, een klein chocolade eitje 43,8 kcal.

Fijne dagen!

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search