fbpx

Hardlopen in coronatijd

Hardlopen in coronatijd

Vóór de coronacrisis was ik meerdere keren per week bezig met sportklimmen. Nu de sportverenigingen en sportscholen grotendeels in Nederland dicht zijn, ben ik net zoals half Nederland begonnen met hardlopen. Nadat ik mijn hardloopschoenen heb afgestoft en een hardloopschema heb uitgestippeld, ben ik samen met vriendin gaan hardlopen. Je begrijpt natuurlijk dat ik geen fanatieke hardloper ben… Wel heb ik jarenlange ervaring met het begeleiden van atleten en het behandelen van sportgerelateerde klachten aan het bewegingsapparaat. Ik weet dus wat ervoor nodig is om blessurevrij te sporten.

Ondanks deze ervaring maakte ook ik een veel gemaakte fout. Ik bouwde veel te snel op. Het mooie weer, het buiten zijn en het fysiek bezig zijn, zorgde ervoor dat ik te hard van stapel liep. Het resultaat na een paar keer hardlopen: een pijnlijk scheenbeen. Mijn spieren en pezen zijn niet gewend aan deze vorm van belasting. Tijdens het hardlopen komt er vier tot zes keer eigen lichaamsgewicht vrij op de spieren en pezen.

Een week lang heb ik met deze klacht rondgelopen. Zeer pijnlijk en vooral frustrerend. Ik kon niet meer sporten. Gelukkig ben ik nu weer aan het opbouwen en loop ik pijnvrij. Ondanks die stomme fout, wil ik jullie de tips meegeven die we ook aan onze cliënten meegeven:

  1. Start rustig:
    Vooral mensen die in hun dagelijks leven erg actief zijn in een andere sport, zijn geneigd om op volle snelheid te starten. Hoewel dit qua conditie waarschijnlijk prima gaat, is dit voor je spieren en gewrichten geen goed idee. Onderschat dit vooral niet. Laat het lichaam rustig wennen aan de nieuwe beweging en bouw langzaam op. Een hardloopopbouwschema kan je hiervoor vinden onderaan deze tekst. Daarnaast is het belangrijk een goede warming-up te doen. Als je al een blessure hebt, kan je dit schema beter niet gebruiken. Neem dan eerst contact op met een van onze fysiotherapeuten.
  2. Zorg voor goede schoenen.
    Wanneer je normaal gesproken een andere sport beoefent en nu begint met hardlopen, heb je misschien niet de juiste schoenen. Het aanschaffen van een goede hardloopschoen is essentieel. Heb je wel hardloopschoenen, maar zijn ze al ouder dan 1 jaar? Ook dan is het verstanding om voor een paar nieuwe schoenen te kijken. De schokdempende werking van de schoenen is dan flink afgenomen.
  3. Eet en drink genoeg.
    Zeker nu de zomer er langzaam aankomt en de temperatuur aardig kan oplopen is het belangrijk op voldoende te drinken en te eten en voorkom uitdroging. Loop bij voorkeur in de ochtend of avond en niet midden op de dag. Tussen 12 en 14 uur is de zon op zijn krachtigst.
  4. Verlaag de intensiteit van je training als je net ziek bent geweest of een paar dagen slecht hebt geslapen.
    Na ziekte of bij of na een paar dagen slechte nachtrust is het lichaam extra vatbaar voor blessures. Het lichaam zal minder energie tot zijn beschikking hebben met als gevolg dat de van de kwaliteit hardlooptechniek drastisch verslechterd. Een blessure ligt dan zo op de loer.

Als je ondanks deze tips een blessure op loopt of je hebt vragen. Neem dan contact op met ons team! Wij kunnen je dan als nog goed op weg helpen.

Veel sportplezier,

Edo Salomons

Sportfysiotherapeut & schouderexpert Kenamju Fysiotherapie.

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search