fbpx

IDEO energie

Brein en lijf in bedrijf

IDEO Energie

IDEO Energie biedt een energiemeting met advies en begeleiding voor mensen die meer energie willen ervaren en aan organisaties die energieker en veerkrachtiger willen worden. Het energieniveau van een mens, een team, een organisatie is bepalend voor de inzetbaarheid en het werkplezier en daarmee voor het succes van een organisatie.

IDEO Energie helpt bij het energieker maken van organisaties en hun medewerkers, met dienstverlening die gebaseerd is op wetenschappelijke onderzoeken en inzichten.

  • Wil je weten hoe fit, energiek en veerkrachtig je nu bent?
  • Wil je fitter en energieker worden?
  • Wil je inzicht krijgen in hoe je energie gebruikt en weer oplaadt?

Onze energiemeting is voor mensen die hun (sportieve) prestaties willen verbeteren, mensen die fitter en energieker willen worden en ook voor mensen die specifieke doelen en leefstijlvraagstukken hebben en lekkerder in hun vel willen zitten. De methodiek wordt al jaren gebruikt binnen de topsport en binnen de revalidatie.

Wat is een energiemeting

Het was Darwin die ontdekte dat emoties een directe relatie had tot hartslag, longen en organen. Deze relatie zijn we later het Hart-Ritme Variabiliteit (HRV) gaan noemen. Deze HRV kunnen we inmiddels inzichtelijk maken door het autonome zenuwstelstel, de biologische thermometer van ons menselijk systeem, te meten.

Hart-ritme variabiliteit is als het ware de biologische thermometer van ons menselijk systeem. Door de HRV te meten, weten we of je gas- en rempedaal goed werken. Voldoende balans tussen de rem en het gaspedaal zorgt voor een algeheel welbevinden van lijf en brein.

Daarnaast halen we veel informatie uit de ademhaling. Veel mensen ademen te veel voor de arbeid die ze leveren. De hartslag wordt onnodig hoger en dit kan maken dat je je sneller opgejaagd voelt. Als je te vaak en te lang een opgejaagd gevoel houdt (en in werkelijkheid jaagt niemand je op), schakelt je lichaam automatisch over op je suikerverbranding, terwijl een vetverbranding in deze situatie beter zou passen. Je energievoorraden raken dan ontregeld en dit kan voor o.a. (chronische) vermoeidheidsklachten zorgen.

Om je energiek en fit te voelen, is het belangrijk dat je lijf en brein goed weten wanneer ze in actie moeten komen en wanneer ze mogen ontspannen. Fit en energiek ben je wanneer je voldoende weet te herstellen na inspanning.

Voor de energiemeting maken we gebruik de ‘energy-control’-methode (EC-HRV) van Stans van der Poel. Bij onze test krijg je, terwijl je met een speciale hartslagmeter om zit, een aantal vragen en situaties voorgelegd. We meten hoe je autonome zenuwstelsel daarop reageert. Zo krijg je inzicht in je fysieke, mentale en emotionele conditie.

Aanvullend is er een verdiepende inspanningstest mogelijk. Op basis van een uitgebreide test en bespreking van jouw doelen, wordt een beweeg- en ontspanningsadvies op maat gemaakt. Aanvullend kan aandacht besteed worden aan specifieke zaken, zoals gedrag, mentale en/of emotionele belemmeringen, maar ook leefstijlissues, zoals voeding, slaap en ongezonde gewoonten.

Energiemeting (EC-HRV) basis
  • Algemene waarden, zoals lengte, gewicht, BMI, vetpercentage, bloeddruk, zuurstofgehalte in bloed, amplitude
  • Meting van het autonome zenuwstelsel (inzicht in het functioneren van het brein op het lijf)
  • Meting aanwezigheid van evt. (chronische) stressoren in rust
  • Hartslag en ademhaling (frequentie, teug & ritme) in rust en bij opbouw van mentale belasting
  • Functioneren van de sympathicus & parasympathicus (HRV)
  • Inzicht in hoe je energie gebruikt en weer oplaadt
  • Inzicht in je zelfregulatie van je brein en lijf in rust
Energiemeting (EC-HRV) basis
  • Algemene waarden, zoals lengte, gewicht, BMI, vetpercentage, bloeddruk, zuurstofgehalte in bloed, amplitude
  • Meting van het autonome zenuwstelsel (inzicht in het functioneren van het brein op het lijf)
  • Meting aanwezigheid van evt. (chronische) stressoren in rust en in actie
  • Hartslag en ademhaling (frequentie, teug & ritme) in rust en bij opbouw van mentale belasting
  • Functioneren van de sympathicus & parasympathicus (HRV)
  • Inzicht in hoe je energie gebruikt en weer oplaadt
  • Inzicht in je zelfregulatie van je brein en lijf in rust en in actie
  • Je optimale en maximale inspanningsbelasting op basis van potentie en aanleg
  • Omslagpunt: verbruik van je energie voorraden
  • VO2 max.: Maximaal inspanningsniveau

Ga voor meer informatie of contact naar www.ideoenergie.nl.

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search