fbpx

Nationale week zonder vlees

Van 8 tot en met 14 maart is het de nationale week zonder vlees! En daarom leek het me heel toepasselijk om in dit blog wat meer te vertellen over waarom het beter is om minder vlees te eten en hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Waarom minder vlees

Er zijn meerdere redenen waarom het goed is om wat vaker minder vlees te eten. Zo is het positiever voor het milieu en klimaat, maar ook voor onze gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van teveel vlees (en dan vooral rood en bewerkt vlees!) het risico op diabetes, kanker en het krijgen van een beroerte kan vergroten. Het advies luidt daarom om maximaal 500 gram vlees per week te eten waarvan maximaal 300 gram rood vlees. Onder rood vlees wordt o.a. rund, varkens- en wild (hert bijvoorbeeld) verstaan. Het eten van bewerkt vlees wordt afgeraden. Met ‘bewerkt’ wordt bedoeld ‘alles wat niet zo uit het dier komt’. Het vlees heeft een bewerking ondergaan. Denk aan het toevoegen van zout/kruiden/specerijen/middelen zodat het langer houdbaar is, het samenpersen, vermalen, paneren, roken… en ga zo maar door.

Hoe te vervangen

Vaker vegetarisch is dus een goede keuze, maar het is wel belangrijk dat het goed vervangen wordt. Vlees is een bron van eiwitten, ijzer en vitamine B12 en dat moet dus ergens anders uitgehaald worden. Er zijn gelukkig veel mogelijkheden, waardoor je dat stukje vlees echt niet mist en vegetarisch eten een feestje wordt!

  1. Yessss! Een van de favorieten om vlees te vervangen. Denk hierbij aan kikkererwten, linzen, kidneybonen, zwarte bonen etc. Super lekker in een curry, in een soep of als burger. Peulvruchten zijn niet alleen een goede vleesvervanger, maar hebben nog meer gezondheidsvoordelen. Zo zijn ze een bron van vezels en zijn ze gunstig voor onze bloedsuiker, hart- en bloedvaten en onze darmen!
  2. Tofu/tempeh. Deze twee toppers worden veel gebruikt in de Aziatische keuken, maar zijn ook lekker in een salade.
  3. Door een hartige taart (of als knapperig korstje er bovenop😉), curry, salade.. noten leveren trouwens ook gezonde vetten, die weer gunstig zijn voor onze hart- en bloedvaten.
  4. Houd een portie van maximaal 2 eieren aan ter vervanging en varieer met de andere vervangopties. Eieren zijn veelzijdig in gebruik: wat dacht je van het Indonesische gerecht Gado Gado?
  5. Kant- en klare vleesvervangers. Het schap in de supermarkt wordt hieraan steeds groter, maar niet alle kant- en klare vleesvervangers zijn een goede keuze. Ze bevatten vaak onnodig veel zout en andere toevoegingen. Let er ook op dat er ijzer en vitamine B12 aan toegevoegd is.

En als laatste tip: ga opzoek naar inspiratie! Tegenwoordig zijn er zoveel vegetarische kookboeken te koop en websites/blogs die vegetarische recepten online hebben staan. Vegetarisch eten hoeft niet saai te zijn en je kunt er alle kanten mee op.

Wil je samen aan de slag om te werken aan een vegetarisch voedingspatroon of wil je weten of je nu goed bezig bent met het vervangen? Daarbij kan ik jou ook helpen. Neem gerust contact op via info@dietistfloordieben.nl of 06 31 28 45 97

Neem direct contact op!

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur ons een berichtje en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0

Start typing and press Enter to search